Παιχνίδια
στο σπίτι!!!
Όταν τα χρήματα λιγοστεύουν η
εφευρετικότητα και η φαντασία πρέπει να περισσεύει!
Σας προτείνω κάποιες ακόμη ιδέες για παιχνίδια που στήνονται γρήγορα, απλά, με οικονομικά υλικά και ενισχύουν δεξιότητες λειτουργικής αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας.
Σας προτείνω κάποιες ακόμη ιδέες για παιχνίδια που στήνονται γρήγορα, απλά, με οικονομικά υλικά και ενισχύουν δεξιότητες λειτουργικής αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας.
Ας φορέσουμε
μάσκες
Στόχοι
·
Ενισχύεται η
προσοχή στις εκφράσεις του προσώπου
·
Ενισχύεται η
βλεμματική επαφή
Σενάριο
παιχνιδιού
Χρησιμοποιείτε διάφορες μάσκες που αρέσουν στο παιδί. Η μαμά/ ο μπαμπάς κάθεται απέναντι στο παιδί σε θέση πρόσωπο με πρόσωπο. Αφού καλύψει το πρόσωπό του με μία μάσκα μιλάει με θεατρικό τρόπο αλλοιώνοντας τη φωνή του. Στη συνέχεια πιάνει την επόμενη μάσκα και ακολουθεί την ίδια διαδικασία. Κάθε φορά που αποκαλύπτει το πρόσωπό του, το παιδί εκφράζει την έκπληξή του και εστιάζει το ενδιαφέρον του στο πρόσωπο και τα μάτια. Η μαμά/ο μπαμπάς ενθαρρύνει το παιδί να εμπλακεί στη διαδικασία, βάζοντας πρώτα ο ίδιος μια μάσκα και στη συνέχεια ενθαρρύνοντας το παιδί να κάνει το ίδιο.
Χρησιμοποιείτε διάφορες μάσκες που αρέσουν στο παιδί. Η μαμά/ ο μπαμπάς κάθεται απέναντι στο παιδί σε θέση πρόσωπο με πρόσωπο. Αφού καλύψει το πρόσωπό του με μία μάσκα μιλάει με θεατρικό τρόπο αλλοιώνοντας τη φωνή του. Στη συνέχεια πιάνει την επόμενη μάσκα και ακολουθεί την ίδια διαδικασία. Κάθε φορά που αποκαλύπτει το πρόσωπό του, το παιδί εκφράζει την έκπληξή του και εστιάζει το ενδιαφέρον του στο πρόσωπο και τα μάτια. Η μαμά/ο μπαμπάς ενθαρρύνει το παιδί να εμπλακεί στη διαδικασία, βάζοντας πρώτα ο ίδιος μια μάσκα και στη συνέχεια ενθαρρύνοντας το παιδί να κάνει το ίδιο.
Παραλλαγές
Διαφοροποίηση υλικού (καπέλα, μπογιές με τις οποίες να βάφουμε στο πρόσωπό μας διάφορα σχέδια, γυαλιά, μουστάκια,περούκες κ.α. ).
Διαφοροποίηση υλικού (καπέλα, μπογιές με τις οποίες να βάφουμε στο πρόσωπό μας διάφορα σχέδια, γυαλιά, μουστάκια,περούκες κ.α. ).
Ας φουσκώσουμε
μπαλόνια!
Στόχοι
·
Ανάπτυξη της
προσοχής του παιδιού στο άλλο πρόσωπο
·
Ενίσχυση της
αυθόρμητης βλεμματικής επαφής
·
Ανταλλαγή
συναισθημάτων ενθουσιασμού, χαράς
Σενάριο
παιχνιδιού
Καθόμαστε πολύ κοντά στο παιδί σε θέση πρόσωπο με πρόσωπο.
Α) Φουσκώνετε το μπαλόνι και πλησιάζετε το πρόσωπο του παιδιού. Στη συνέχεια αφήνετε τον αέρα από το μπαλόνι να γαργαλήσει ελαφρώς το λαιμό του παιδιού. Ακολουθεί η ίδια διαδικασία καθώς το παιδί αναμένει την επανάληψη.
Αν το παιδί δεν αντιδράσει πιάνετε το χέρι του παιδιού και το κατευθύνετε στο μπαλόνι. Κάνετε αρκετές επαναλήψεις και προσπαθείτε να προκαλέσετε την προσοχή του παιδιού, πλησιάζοντας το μπαλόνι πολύ κοντά στο πρόσωπό του.
Β) Σε επόμενες επαναλήψεις, και αν το παιδί δεν τρομάζει από τους ήχους του μπαλονιού, μπορείτε να προκαλέσετε διαφορετικούς ήχους με το μπαλόνι. Αν το παιδί αγγίξει το μπαλόνι, μπορείτε να συνεχίσετε τον ήχο όσο κρατάει το άγγιγμα. Σταματάτε όταν το χεράκι του απομακρυνθεί.
Γ) Μία άλλη άσκηση είναι να μετράτε δυνατά 1-2-3 και να αφήνετε το φουσκωμένο μπαλόνι να φεύγει στο χώρο. Το παιδί μπορεί να πάει να φέρει το μπαλόνι και να επαναλάβετε τη δραστηριότητα αρκετές φορές προκαλώντας το παιδί να σας κοιτάξει αυθόρμητα με παύσεις μετά το μέτρημα (δηλ. 1-2-3/ παύση/ το παιδί περιμένει να αφήσετε το μπαλόνι/ σας κοιτά στιγμιαία και το αφήνετε).
Καθόμαστε πολύ κοντά στο παιδί σε θέση πρόσωπο με πρόσωπο.
Α) Φουσκώνετε το μπαλόνι και πλησιάζετε το πρόσωπο του παιδιού. Στη συνέχεια αφήνετε τον αέρα από το μπαλόνι να γαργαλήσει ελαφρώς το λαιμό του παιδιού. Ακολουθεί η ίδια διαδικασία καθώς το παιδί αναμένει την επανάληψη.
Αν το παιδί δεν αντιδράσει πιάνετε το χέρι του παιδιού και το κατευθύνετε στο μπαλόνι. Κάνετε αρκετές επαναλήψεις και προσπαθείτε να προκαλέσετε την προσοχή του παιδιού, πλησιάζοντας το μπαλόνι πολύ κοντά στο πρόσωπό του.
Β) Σε επόμενες επαναλήψεις, και αν το παιδί δεν τρομάζει από τους ήχους του μπαλονιού, μπορείτε να προκαλέσετε διαφορετικούς ήχους με το μπαλόνι. Αν το παιδί αγγίξει το μπαλόνι, μπορείτε να συνεχίσετε τον ήχο όσο κρατάει το άγγιγμα. Σταματάτε όταν το χεράκι του απομακρυνθεί.
Γ) Μία άλλη άσκηση είναι να μετράτε δυνατά 1-2-3 και να αφήνετε το φουσκωμένο μπαλόνι να φεύγει στο χώρο. Το παιδί μπορεί να πάει να φέρει το μπαλόνι και να επαναλάβετε τη δραστηριότητα αρκετές φορές προκαλώντας το παιδί να σας κοιτάξει αυθόρμητα με παύσεις μετά το μέτρημα (δηλ. 1-2-3/ παύση/ το παιδί περιμένει να αφήσετε το μπαλόνι/ σας κοιτά στιγμιαία και το αφήνετε).
Περπατάμε
πάνω στις καρέκλες!
Στόχοι
·
Ανάπτυξη της
προσοχής του παιδιού στις εκφράσεις του προσώπου
·
Ανάπτυξη της
εξωλεκτικής επικοινωνίας
·
Ενίσχυση της
αυθόρμητης βλεμματικής επαφής
Σενάριο
παιχνιδιού
Α) Ο μπαμπάς/η μαμά τοποθετεί σε μια ευθεία γραμμή (στη σειρά) μερικές καρέκλες και λέει στο παιδί να ανέβει στην πρώτη καρέκλα. Αρχικά, κρατάτε το χέρι του παιδιού για να το κατευθύνετε να πατήσει από τη μία καρέκλα στην άλλη. Σκοπός του παιχνιδιού είναι ότι σε κάθε βήμα για την επόμενη καρέκλα, το παιδί θα πρέπει να πάρει το σήμα ή μια έκφραση προσώπου από εσάς. Είναι πολύ σημαντική η αναζήτηση αυτού του σήματος από το παιδί, καθώς μαθαίνει να αλληλεπιδρά πολύ καλά προσέχοντας πάντα το συμπαίκτη του. Το παιχνίδι μπορεί να συνεχιστεί με σταδιακή απομάκρυνση του μπαμπά/της μαμάς προς τα πίσω, προκειμένου να αυξηθεί η εστίαση της προσοχής του παιδιού στο πρόσωπο του μπαμπά/της μαμάς.
Β) Οι παύσεις είναι σημαντικές για την δραστηριότητα, καθώς το παιδί εκφράζεται λεκτικά ή εστιάζει πολύ την προσοχή του στο πρόσωπο του μπαμπά/της μαμάς περιμένοντας με αγωνία την ένδειξη για να συνεχίσει.
Α) Ο μπαμπάς/η μαμά τοποθετεί σε μια ευθεία γραμμή (στη σειρά) μερικές καρέκλες και λέει στο παιδί να ανέβει στην πρώτη καρέκλα. Αρχικά, κρατάτε το χέρι του παιδιού για να το κατευθύνετε να πατήσει από τη μία καρέκλα στην άλλη. Σκοπός του παιχνιδιού είναι ότι σε κάθε βήμα για την επόμενη καρέκλα, το παιδί θα πρέπει να πάρει το σήμα ή μια έκφραση προσώπου από εσάς. Είναι πολύ σημαντική η αναζήτηση αυτού του σήματος από το παιδί, καθώς μαθαίνει να αλληλεπιδρά πολύ καλά προσέχοντας πάντα το συμπαίκτη του. Το παιχνίδι μπορεί να συνεχιστεί με σταδιακή απομάκρυνση του μπαμπά/της μαμάς προς τα πίσω, προκειμένου να αυξηθεί η εστίαση της προσοχής του παιδιού στο πρόσωπο του μπαμπά/της μαμάς.
Β) Οι παύσεις είναι σημαντικές για την δραστηριότητα, καθώς το παιδί εκφράζεται λεκτικά ή εστιάζει πολύ την προσοχή του στο πρόσωπο του μπαμπά/της μαμάς περιμένοντας με αγωνία την ένδειξη για να συνεχίσει.
Παραλλαγές
Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει επίσης με στεφάνια (χούλα χουπ) στη σειρά σε μια ευθεία γραμμή (αντί για καρέκλες) ή με μαξιλάρια πάνω στα οποία μπορεί να πατάει το παιδί και να μεταβαίνει από το ένα στο άλλο. Το σήμα που μπορεί να δώσει ο μπαμπάς / η μαμά μπορεί να είναι και ο ήχος από ένα τύμπανο ή άλλο μουσικό όργανο, περιμένοντας πάντα όμως να εστιάσει το παιδί στο πρόσωπό τους κατά τη διάρκεια της παύσης.
Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει επίσης με στεφάνια (χούλα χουπ) στη σειρά σε μια ευθεία γραμμή (αντί για καρέκλες) ή με μαξιλάρια πάνω στα οποία μπορεί να πατάει το παιδί και να μεταβαίνει από το ένα στο άλλο. Το σήμα που μπορεί να δώσει ο μπαμπάς / η μαμά μπορεί να είναι και ο ήχος από ένα τύμπανο ή άλλο μουσικό όργανο, περιμένοντας πάντα όμως να εστιάσει το παιδί στο πρόσωπό τους κατά τη διάρκεια της παύσης.
Η οικογένειά
μου
Στόχοι
·
Ενισχύεται η
δεξιότητα της αυτογνωσίας
·
Ενισχύεται ο
ενθουσιασμός και η χαρά που μπορούν να μοιραστούν οι γονείς με το παιδί
Σενάριο
παιχνιδιού
Η μαμά/ ο μπαμπάς χρησιμοποιεί φωτογραφίες που ήδη υπάρχουν από αδέρφια, γονείς ακόμη και από την γιαγιά και τον παππού αν μένουν μαζί. Σχεδιάζουν μαζί το σπίτι τους σε ένα μεγάλο χαρτόνι με παράθυρα και πόρτα. Στην συνέχεια εξηγεί στο παιδί πως θα πρέπει να κολλήσουν φωτογραφίες των προσώπων της οικογένειας σε κάθε παράθυρο . Η μαμά/ο μπαμπάς σχεδιάσει τόσα παράθυρα όσα είναι και τα μέλη της οικογένειας . Κόβουν τα πρόσωπα από τις φωτογραφίες και τα κολλούν μαζί στα παράθυρα του σπιτιού έτσι ώστε όλη η οικογένεια να βρίσκεται μέσα στο σπίτι.
Η μαμά/ ο μπαμπάς χρησιμοποιεί φωτογραφίες που ήδη υπάρχουν από αδέρφια, γονείς ακόμη και από την γιαγιά και τον παππού αν μένουν μαζί. Σχεδιάζουν μαζί το σπίτι τους σε ένα μεγάλο χαρτόνι με παράθυρα και πόρτα. Στην συνέχεια εξηγεί στο παιδί πως θα πρέπει να κολλήσουν φωτογραφίες των προσώπων της οικογένειας σε κάθε παράθυρο . Η μαμά/ο μπαμπάς σχεδιάσει τόσα παράθυρα όσα είναι και τα μέλη της οικογένειας . Κόβουν τα πρόσωπα από τις φωτογραφίες και τα κολλούν μαζί στα παράθυρα του σπιτιού έτσι ώστε όλη η οικογένεια να βρίσκεται μέσα στο σπίτι.
Παραλλαγές
Στο παιχνίδι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αργότερα και φωτογραφίες από την οικογένεια συγγενικού προσώπου (π.χ. ξάδερφου) ή να χρησιμοποιήσετε φωτογραφίες από την οικογένεια του αγαπημένου φίλου του παιδιού. Έτσι μπορούμε με ένα ευχάριστο και παιχνιδιάρικο τρόπο να εξηγήσουμε στο παιδί τη σχέση μεταξύ των προσώπων και τους δεσμούς της οικογένειας.
Στο παιχνίδι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αργότερα και φωτογραφίες από την οικογένεια συγγενικού προσώπου (π.χ. ξάδερφου) ή να χρησιμοποιήσετε φωτογραφίες από την οικογένεια του αγαπημένου φίλου του παιδιού. Έτσι μπορούμε με ένα ευχάριστο και παιχνιδιάρικο τρόπο να εξηγήσουμε στο παιδί τη σχέση μεταξύ των προσώπων και τους δεσμούς της οικογένειας.
Άκου
ποιος μιλάει
Στόχοι
·
Ενισχύεται η
δεξιότητα της αυτογνωσίας
·
Ενισχύεται ο
ενθουσιασμός και η χαρά που μπορούν να μοιραστούν οι γονείς με το παιδί
Σενάριο
παιχνιδιού
Η μαμά/ ο μπαμπάς ηχογραφεί στιγμές από το παιδί , τα αδέρφια, τους γονείς ακόμη και από την γιαγιά και τον παππού, φίλους, συγγενείς και όλα τα σημαντικά πρόσωπα στην ζωή του παιδιού που μιλούν, τραγουδούν ή διαβάζουν ένα παραμύθι. Στην συνέχεια παρουσιάζουμε το ηχογραφημένο υλικό και προκαλούμε το παιδί να το ακούσει. Οι γονείς ενθαρρύνουν το παιδί να το ακούσει προσεκτικά και το προκαλούν να μαντέψει ποιος είναι αυτός που μιλά ή τραγουδά. Η ανταλλαγή συναισθημάτων έκπληξης και χαράς είναι έντονη όταν το παιδί ακούσει και αναγνωρίσει τον εαυτό του και άλλα αγαπημένα πρόσωπα να μιλούν. Συνήθως το παιδί ανταλλάζει αυθόρμητες ματιές και χαμόγελα χαράς εκφράζοντας την έκπληξή του.
Η μαμά/ ο μπαμπάς ηχογραφεί στιγμές από το παιδί , τα αδέρφια, τους γονείς ακόμη και από την γιαγιά και τον παππού, φίλους, συγγενείς και όλα τα σημαντικά πρόσωπα στην ζωή του παιδιού που μιλούν, τραγουδούν ή διαβάζουν ένα παραμύθι. Στην συνέχεια παρουσιάζουμε το ηχογραφημένο υλικό και προκαλούμε το παιδί να το ακούσει. Οι γονείς ενθαρρύνουν το παιδί να το ακούσει προσεκτικά και το προκαλούν να μαντέψει ποιος είναι αυτός που μιλά ή τραγουδά. Η ανταλλαγή συναισθημάτων έκπληξης και χαράς είναι έντονη όταν το παιδί ακούσει και αναγνωρίσει τον εαυτό του και άλλα αγαπημένα πρόσωπα να μιλούν. Συνήθως το παιδί ανταλλάζει αυθόρμητες ματιές και χαμόγελα χαράς εκφράζοντας την έκπληξή του.
Παρατηρήσεις
Βασική προϋπόθεση για να συνεχίσουμε την δραστηριότητα είναι το παιδί να έχει την δυνατότητα να αναγνωρίζει τον εαυτό του στο ηχογραφημένο υλικό. Στην συνέχεια θα πρέπει να αναγνωρίζει τα υπόλοιπα μέλη και βέβαια να διακρίνει ακουστικά την αλλαγή προσώπων – φωνών.
Βασική προϋπόθεση για να συνεχίσουμε την δραστηριότητα είναι το παιδί να έχει την δυνατότητα να αναγνωρίζει τον εαυτό του στο ηχογραφημένο υλικό. Στην συνέχεια θα πρέπει να αναγνωρίζει τα υπόλοιπα μέλη και βέβαια να διακρίνει ακουστικά την αλλαγή προσώπων – φωνών.
Γέμισε τα
ποτήρια!
Στόχοι
·
Ορισμός της
ολοκλήρωσης δραστηριοτήτων στις κοινωνικές αναφορές.
·
Η ολοκλήρωση
μιας δραστηριότητας είναι σχετική.
Σενάριο
παιχνιδιού
Η μαμά/ο μπαμπάς σημειώνει με ένα μαρκαδόρο μια γραμμή πολύ κοντά στο στόμιο τριών ποτηριών. Αναφέρει στο παιδί πως η γραμμή είναι το τέρμα και θέλει να γεμίσει τα ποτήρια με νερό μέχρι εκεί.
Το επόμενο βήμα είναι να γεμίσει άλλα τρία ποτήρια στα οποία το τέρμα να είναι στη μέση του ποτηριού (ξανά σημειώνεται με ένα μαρκαδόρο).
Στη συνέχεια σημειώνεται το τέρμα σε άλλα τρία ποτήρια, που αυτή τη φορά θα πρέπει να γεμίσει το ένα τρίτο του ποτηριού με νερό.
Τέλος η μαμά/ο μπαμπάς δίνει στο παιδί να γεμίσει άλλα τρία ποτήρια με νερό χωρίς καμία ένδειξη. Με αυτό το παιχνίδι βοηθάμε το παιδί να ξεφύγει από τον συγκεκριμένο τρόπο εκτέλεσης μιας δραστηριότητας.
Η μαμά/ο μπαμπάς σημειώνει με ένα μαρκαδόρο μια γραμμή πολύ κοντά στο στόμιο τριών ποτηριών. Αναφέρει στο παιδί πως η γραμμή είναι το τέρμα και θέλει να γεμίσει τα ποτήρια με νερό μέχρι εκεί.
Το επόμενο βήμα είναι να γεμίσει άλλα τρία ποτήρια στα οποία το τέρμα να είναι στη μέση του ποτηριού (ξανά σημειώνεται με ένα μαρκαδόρο).
Στη συνέχεια σημειώνεται το τέρμα σε άλλα τρία ποτήρια, που αυτή τη φορά θα πρέπει να γεμίσει το ένα τρίτο του ποτηριού με νερό.
Τέλος η μαμά/ο μπαμπάς δίνει στο παιδί να γεμίσει άλλα τρία ποτήρια με νερό χωρίς καμία ένδειξη. Με αυτό το παιχνίδι βοηθάμε το παιδί να ξεφύγει από τον συγκεκριμένο τρόπο εκτέλεσης μιας δραστηριότητας.
Παραλλαγές
Ζωγραφική: σπιτιού χωρίς σκεπή, δέντρων χωρίς φύλλα, αυτοκινήτου χωρίς ρόδες, κοπέλα χωρίς μαλλιά, ζωάκια χωρίς ουρά, τραπέζι χωρίς ‘πόδι’ κ.α.
Κολάζ αντίστοιχων εικόνων
Ζωγραφική: σπιτιού χωρίς σκεπή, δέντρων χωρίς φύλλα, αυτοκινήτου χωρίς ρόδες, κοπέλα χωρίς μαλλιά, ζωάκια χωρίς ουρά, τραπέζι χωρίς ‘πόδι’ κ.α.
Κολάζ αντίστοιχων εικόνων
Καλή διασκέδαση!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου